Khamis, 5 Januari 2023

Kenapa ada Kumpulan whatapps CGPA 3.00 ke atas

Satu minggu yang lalu. Ada seorang kata saya pandang rendah dia. Saya kata saya tidak pandang rendah sesiapa pun. Kumpulan besar saya, minor ekonomi, Majar kewangan dan Pengurusan akan membantu semua orang?


Dia tanya saya sudahkah saya terlupa ke saya pernah cari ahli CGPA 3.00 ke atas!!!!







Saya hairan kenapa saya mencari ahli CGPA 3.00 ke atas menjadi saya pandang rendah orang yang tiada CGPA 3.00 pulak. Bukan maksud saya itu! Jadi, saya membuat keputusan tulis blog ini untuk jelaskan kenapa saya ada kumpulan CGPA3.00 ke atas. 


Kembali kepada sebaba ada kumpulan CGPA 3.00 ke atas.


1) Free rider
 
Masalah free rider bukan berlaku di PPJJ atau USM sahaja. Masalah ini berlaku di hampir semua Universiti di Malaysia, Universit swasta atau Umum dan di seluruh dunia. Pensyarah puntahu masalah ini tetapi tak ada apa-apa bioleh di buat.

Tahun pertama, Saya ada free rider dalam kumpulan tugasan saya. Yang tidak sumbang banyak dalam tugasan. Saya cuma rasa jika seorang itu CGPA 3.00 ke atas. Kemungkinan dia jadi free rider adalah rendah, walaupun tidak semestinya. 

Selalu saya nampak ada orang cari ahli kumpulan tugasan di kumpulan besar. Mereka tulis syarat....komitted  dan bertanggungjawab buat tugasan. Tetapi. bagaimana tahu orang itu komited. Ini Kualitative. Manakala, CGPA 3.00 ke atas kauntitatif.  Cuma saya kata secara kauntitaif dan orang lain kata kualitatif. 

Selalu, saya tidak beri syarat itu pun bila cari ahli kumpulan tugasan. Saya cuma ada syarat itu bila mula tahun 2. Mula-mula,  Saya ingat ramai dapat CGPA 3.00 ke atas. Saya dapati majoriti tak dapat 3.00 ke atas dalam masa yang singkat.  Selepas itu. Saya ambil sesiapa sahaja. cuma Saya cuma ada satu kumpulan boleh semak samada dia dalam kumpulan atau tidak. dan saya pun lebih kurang tahu corak orang buat tugasan atau free rider seperti terang di bahagian "2 Corak " berikut.

Dan syarat Kumpulan CGPA 3.00 ke atas adalah CGPA dapat 3.00 ke atas. Ini tidak guarantee  dia komited buat tugasan. Jadi, ahli kumpulan masih perlu pertimbangkan dan semak sendiri. Saya pernah berkumpulan dengan seseorang dan mungkin saya tahu dia tidak berapa komited. Tetapi, bila dia mohon masuk dan tunjuk bukti CGPA3.00 ke atas. Saya terpaksa ambil dia masuk dalam kumpulan. Jika dia tidak langgar peraturan kumpulan dan ada bukti CGPA. ( dah 2 tahun berturut-turut dapat CGPA 3.00 ke atas, hanya tahun pertama semasa berkumpulan dengan saya tak capai ). Saya perlu kekal dia dalam kumpulan sebab dia penuhi syarat dan tidak langgar apa-apa peraturan. Cuma ahli lain perlu berhati-hati sendiri bila mencari ahli kumpulan tugasan. Ada sebab juga mungkin orng sudah bertukar selepas tahun pertama.

2) Corak

Selepas satu tahun, masuk tahun kedua. Saya nampak free rider itu cari ahli kumpulan tugasan. Saya bandingkan mereka dengan ahli dapat CGPA 3.00 ke atas. Jadi, saya lebih kurang tahu corak free rider dan corak orang yang buat tugasan.

Contoh:
 
a) bagaimana mereke mencari ahli kumpulan tugasan? Ada mencari ahli kumpulan tugasan senarai semua subjek dan cari ahli kumpulan tugasan sekali. Ada yang mencari ahli kumpulan tugasan satu subjek demi satu. Selepas berbanding dengan free rider tahun lepas dan ahli kumpulan CGPA 3.00 ke atas. Saya lebih kurang tahu dia free rider atau tidak tanpa tanya CGPA dia berapa.

b) Bila mereka hantar tugasan? Ada yang cadang mahu siap awal. Ada yang cadang mahu siap lewat. Ada yang cadang siap awal, dan boleh siap awal. Ada yang cadang siap awal tetapi selepas semua orang dah siap. Dia masih belum siap bahagian dia walaupun sudah jauh lepas tarikh cadangan dia sendiri.  Jadi, selepas berkumpulan dengan mereka dan berbanding dengan ahli kumpulan CGPA 3.00 ke atas. Saya lebih kurang tahu siapa free rider dan siapa bukan  tahun depan.

Kesimpulannya, saya dapat belajar corak Orang CGPA ke atas dan corak orang dapat CGPA 3.00 ke bawah jika ada kumpulan CGPA3.00

3) Undi

Biasa kumpulan tugasan akan ada undi. Jika ada pandangan tidak sama. Kami guna cara demokratik. Undi untuk selesai pandangan tak sama. Kami jarang gaduh dalam kumpulan selain satu dua kumpulan. Untuk pasti dapat undi yang sama. Saya cuma harap biasa CGPA yang sama dalam kumpulan akan mempunyai pandangan yang sama. Dan ada matlamat yang sama.....CGPA atau markah tinggi. Dan tidak pengaruh oleh ciri lain seperti kawan baik dengan siapa dll. 

Saya pun boleh semak adakah mereka dalam kumpulan CGPA jika ada 2 cadangan yang berbeza dan jika saya mahu undi. Saya perlu pertimbangkan saya perlu undi sokong siapa? Jadi, saya ada satu senarai buat perbandingan.

4) semak pandangan. 

Selalu, dalam kumpulan besar. Ada kumpulan yang berbeza. Ada orang, walaupun tidak kata apa-apa. Tetapi, akan letak emoji. Kadang-kadang, ada ahli minta nasihat, ada ahli kumpulan beri nasihat. Jika nasihat itu betul. Terima kasih aktif dalam kumpulan. Jika nasihat tak betul. sekurang-kurangnya ada satu kumpulan atau senarai ahli. Boleh semak nasihat itu dari kumpulan CGPA ke atas atau ke bawah, untuk pertimbangkan nasihat siapa yang betul?

Jika bukan perkara besar. Mungkin boleh abaikan. Jika melipatkan perkara penting. Saya terpaksa betulkan, atau minta bukti apa yang dia cakap. Minta bukti adalah paling sesuai. Sebab tiada pandangan yang tak sama. Hanya minta bukti sahaja. Supaya siswa lain, mereka adalah siswa, harap mereka boleh pertimbangkan sendiri siapa yang betul siapa yang salah.

Mungkin saya akan tersinggung orang jika dia beri nasihat yang salah dan saya terpaksa betulkan atau jelaskan. Biasa mereka tidak akan buat apa-apa. Tetapi, jika ada seseorang buat sesuatu yang kontroversi atau serang saya. Mereka akan ambil kesempatan turut serta serang saya. Bukan kerana saya tidak betul. Kerana saya pernah tersinggung mereka. Tetapi, masa dah lepas. Mungkin ahli lain dah terlupa inciden mereka beri nasihat salah itu atau tidak dapat tunjuk bukti itu.  Tapi, ini akan kacau semua ahli lain. Jadi, Jika mereka mohon kembali masuk kumpulan. Maaflah, saya tidak boleh terima mereka masuk sekali lagi.Harap faham.

Harap penerangan tersebut dapat jelaskan kenapa ada Kumpulan whatapps CGPA 3.00 ke atas. Ia bukan untuk memandang rendah sesiapa. Cuma untuk belajar dari orang lain. Jika CGPA sudah tinggi. Susah nak cari orang yang kita dapat pelajari. Kami "humble" untuk pelajar dari orang lain sahaja.  Sebab dapati bukan semua nasihat lain adalah sesuai. 

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Sebelum ini, saya dah tahu Kumpulan whatapps yang paling ada kontroversi adalah Kumpulan whatapps CGPA3.00 ke atas. Mula-mula, ada orang tidak mesra terhadap saya. Saya tidak berapa hiraukan mereka sebab saya rasa mungkin ada salah faham tujuan saya dan mungkin sesetengah orang iri hati atau cemburu jika kecualikan mereka dalam kumpulan. Saya cuma berasa majoriti akan terbuka jika saya dapat membantu mereka dikumpulan whatapps lain seperti kumpulan whatapps Minor ekonomi dll. 

Tetapi, jika mahu mengambil ahli baru ke kumpulan CGPA 3.00 ke atas. Saya tidak boleh bertindak secara senyap-senyap. Saya terpaksa umumkan di kumpulan whatapps besar lain, sebab saya tiada senarai dan tidak tahu siapa dapat CGPA3.00 ke atas.

Saya tidak berapa faham balasan yang diterima. Saya cuma mungkin rasa mereka tidak terbuka sahaja atau ada salah faham.

Beberapa bulan lalu. Pada Oct 2022, ada satu pelajar pernah kata kepada saya, saya mengambil ahli Kumpulan whatapps 3.00 ke atas akan mengakibatkan orang yang pointer rendah kecil hati. Saya cuma jelas kepada dia dan rasa sudah selesai. Sebab, saya rasa kecil hati bukan masalah besar. Dan saya memang ada kumpulan lain yang membantu pelajar lain yang dia kata hargai itu.

Dia tahu apa maksud saya tahap sekolah rendah. Incident itu berlaku pada  salah satu kumpulan besar whatapps. Ada satu pelajar serang saya di kumpulan besar bahawa bahasa saya tidak bagus. Tanda seru ! saya dah guna salah. Tetapi, dia tidak mahu cakap baik-baik. Dia boleh cakap baik-baik. Orang akan dengar nasihat dia.  Dia serang peripadi terhadap saya. dan serang berturut-turut. Tidak beri peluang saya balas.  Akhirnya, ada satu pelajar tunjuk buku teks anak sekolah rendah dia bahwa saya tidak salah guna tanda seru itu! Ini bermaksud dia tahap sekolah rendah sahaja sebab perkara itu ada di buku teks pelajar sekolah rendah. Dia terdedah sendiri dia tahap sekolah rendah sahaja. Walaupun dia dah tahu akhir tahun ini. Saya tidak dedah apa-apa. 

Selalu orang yang tahap semakin rendah. Semakin tidak mahu cakap sopan santun. Mahu serang orang peripadi dan bukan bincang ilmu. Dia mungkin tidak tahu saya ada satu kumpulan whatapps 3.00 ke atas dan saya tahu dia bukan ahli kumpulan itu.

Ini cuma salah satu tujuan. Sebenarnya, jika tahap terlalu rendah. Tidak perlu semak seseorang itu dalam kumpulan CGPA 3.00 ke atas dah tahu dia tahap apa. Cuma, dalam zaman media Sosial ini, ramai yang akan ikut sahaja siapa yang serang orang paling kuat.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dr Foong nasihat untuk literature review JFW460 Kewangan Korporat

  Bagi tujuan penulisan akademik, terutamanya literature review dalam FYP, kita akan rujuk kepada jurnal yang di'index' dalam Scopus...